Penerapan Pelatihan “PLANS” Untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa SMA

Rico Kornelius Wahani, Alphonsus Rachmad Djati Winarno, Praharesti Eriany

Abstract


Selecting and preparing for a career is crucial during a teenager's development stage. However, many students failed to complete career development tasks and illustrated lack of career maturity. This study aimed to assess the effectiveness of PLANS (advanced study planning) training in enhancing students' career maturity. This experimental research utilized a randomized pretest-posttest control design. Sixteen 11th-grade high school students with low career maturity scores were randomly divided into two groups. The evaluation of research data was conducted using the Wilcoxon signed-rank test and Mann-Whitney U Test. The study proved that (1) the intervention did not significantly increase the students' career maturity (p= 0,069); (2) there was no significant difference in career maturity levels between the control group and the experimental (p= 0,50). This indicated that the "PLANS" training had not been proven effective in increasing students' career maturity. However, the research data showed a significant impact on the attitude aspect of career maturity after the (p= 0,043). The implications are discussed further.


Keywords


Career maturity; PLANS training; high school students

References


Aisyah, N. (2021, November 2). Nadiem ungkap 80% lulusan tak bekerja sesuai prodi, bagaimana sisanya?. Detik.com, 1. https:// www.detik.com/edu/perguruan-tinggi/d-5793585/nadiem-ungkap-80-lulusan-tak-bekerja-sesuai-prodi-bagaimana-sisanya

Ansyari, S. (2021, Oktober 26). 80 persen mahasiswa yang lulus bekerja di luar jurusannya. Viva.co.id, 1. https://www.viva. co.id/berita/nasional/1417087-nadiem-80-persen-mahasiswa-yang-lulus-bekerja-di-luar-jurusannya

Angelina, P., Kasman, R., & Dewi, R. S. (2020). Model bimbingan dan konseling karier untuk mengatasi pengangguran di Kota Bogor. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 178.

https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3442

Ardhana, S. F., & Ardiyanti, D. (2024). Pelatihan daring PLANS untuk meningkatkan kematangan karier pada siswa SMA kelas XI. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology, 37(1), 9-13.

Ardana, I. N., Dharsana, I. K., & Suranata, K. (2014). Penerapan konseling karir Holland dengan teknik modeling untuk meningkatkan kematangan karir siswa kelas X TKJ 1 SMK Negeri 3 Singaraja. E-Journal Undiksa Jurusan Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 1–10.

Ardiyanti, D., & Alsa, A. (2015). Pelatihan " PLANS " untuk meningkatkan efikasi diri dalam pengambilan keputusan karir. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology, 1(1), 1–17.

Asri, R., Yusuf, A. M., & Afdal, A. (2021). Peningkatan kematangan karir siswa dengan teori Holland. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(2), 121–132.

https://doi.org/doi.org/10.23916/08935011

Aqib, Z. (2021). A to Z bimbingan dan konseling karier: konsep, teori, dan aplikasinya. Yogyakarta: ANDI

Badan Pusat Statistik. (11 Januari 2023). Survei Angkatan Kerja Nasional (Sakernas): Tingkat Pengangguran Terbuka Berdasarkan Tingkat Pendidikan, 2021-2022. https:// www.bps.go.id/id/statistics-table/2/MTE3OSMy/tingkat-pengangguran-terbuka-berdasarkan-tingkat-pendidikan.html

Bagana, B. D., Hardiyanti, W., & Ma’sum, M. A. (2023). Pengaruh pengangguran dan PDRB sebagai penyumbang kemiskinan di kota besar. Equilibrium 20(1), 109–118.

Caesaria, S. D., & Kasih, A. P. (2022, November 7). 80 persen mahasiswa bekerja tidak sesuai jurusan, ini 4 alasannya. https://www. kompas.com/edu/read/2022/11/07/090548371/80-persen-mahasiswa-bekerja-tidak-sesuai-jurusan-ini-4-alasannya

Crites, J.O. (1974). The career maturity inventory. New-york: McGraw-Hill Book Company.

Dalimunthe, H. L. (2017). Pelatihan “Masa Depanku” untuk meningkatkan kematangan karir siswa SMA Negeri X Yogyakarta. Jurnal Psikologi Kognisi, 1(2), 153–164.

Dewi, R. P. (2017). Hubungan efikasi diri dengan pengambilan keputusan karir pada mahasiswa tingkat akhir Fakultas Psikologi Universitas Mercu Buana Yogyakarta. InSight, 19(2), 87–99.

Edison, E., Husniah, W. O., & Sarjun, S. (2024). Efektivitas bimbingan kelompok melalui teknik modeling untuk meningkatkan perencanaan karir siswa di MAN 1 Baubau. Journal of Society Counseling, 4(3), 17810–17825. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.12669

Ewaldo, D., Setiawan, M., Angesty, V., Renalbi, R., & Cang, J. A. (2023). Analisa kebijakan pemerintah Indonesia terkait ancaman pengangguran pasca inflasi. Jurnal JEMPPER, 2(1).

Fatimah, S., Suherman, M. M., & Rohaeti, E. E. (2019). Pelatihan penerapan metode PLANS untuk mengembangkan efikasi diri dalam pengambilan keputusan karier siswa di Kabupaten Purwakarta. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 9(2), 121–130.

https://doi.org/10.29080/jbki.2019.9.2.121-130

Fikri, I., & Alianis, A. (2023). Pengaruh upah pertumbuhan ekonomi dan inflasi terhadap pengangguran di Indonesia. JKEP: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Pembangunan, 5(1), 37–44.

Havighurst, R. J. (1984). Perkembangan manusia dan pendidikan. Jakarta: Jemmars

Hamzah, A. (2019). Kematangan karir: teori dan pengukurannya (Edisi 1). Malang: Literasi Nusantara.

Hariko, R., & Anggriana, T. M. (2019). Reviewing the role of families in student career planning. Konselor, 8(1), 6.

https://doi.org/10.24036/0201981102526-0-00

Hidayat, M., & Alsa, A. (2018). The effect of “PLANS” training towards career maturity of senior high school students. Journal of Educational, Health and Community Psychology, 7(2), 160. https://doi.org/10.12928/jehcp.v7i2.9681

Kamilah, F. N., Wibowo, B. Y., & Handoyo, A. W. (2020). Efektivitas bimbingan kelompok berbasis tes minat karir John L. Holland untuk meningkatkan kematangan karir siswa. Empati, 7(2), 17–33.

Jaffe, D. T., & Scott, C. D. (1991). Career development for empowerment in a changing work world, dalam Kummerow, J. M. (Ed.). New directions in career planning, hal. 33-59. Palo Alto, California: CPP Books

Listiowatty, L. (2021). Keterlibatan orang tua pada pemilihan jurusan perguruan tinggi siswa SMA. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(8), 1226–1240.

https://doi.org/10.47387/jira.v2i8.205

Lukman, S. M., Afdal, A., & Yusuf, A. M. (2021). Analysis of student career maturity using Holland’s theory. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(2), 73–80.

https://doi.org/10.23916/08886011

Meitasari, A., Mulia, E. C. A., Chasanah, L. I., & Kholili, M. I. (2021). Problematika bimbingan dan konseling bidang karier peserta didik SMA: A Systematic Literature Review (SLR). TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 69–76.

https://doi.org/10.26539/teraputik.51648

Purba, S. A. B., Arsini, Y., & Walidaini, I. (2023). Studi Literatur : Pendekatan behavioral dengan teknik modeling. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 30593–30599.

https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.11950

Putri, N. (2018). Youthmanual: Angka Siswa yang Salah Pilih Jurusan Masih Tinggi. Diakses pada 20 November 2024, dari https://skystarventures.com/blog/business/youthmanual-angka-siswa-yang-salah-pilih-jurusan-masih-tinggi/

Qamaria, R. S., & Astuti, F. (2021). Adopting a cognitive information processing approach to increase students’ career maturity. Cakrawala Pendidikan, 40(3), 593–603.

https://doi.org/10.21831/cp.v40i3.30209

Rahmawati, Y., & Santhoso, F. H. (2020). Pelatihan “Perencanaan Lanjut Studi” (PLANS) terhadap efikasi diri dalam pengambilan keputusan karier pada siswa SMP. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(1), 76.

https://doi.org/10.22146/gamajpp.53114

Rianda, C. N. (2020). Analisis dampak pengangguran berpengaruh terhadap individual. At-Tasyri’: Jurnal Ilmiah Prodi Muamalah, 12(1), 17–26.

https://doi.org/10.47498/tasyri.v12i01.358

Saifuddin, A. (2016). Peningkatkan kematangan karier pada peserta didik SMA dengan Pelatihan “Reach Your Dreams” dan Konseling Karier (Unpublished manuscript), Fakultas Psikologi, Magister Psikologi Profesi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Saifuddin, A. (2018). Kematangan karier (1st ed.). Pustaka Pelajar.

Saifuddin, A., Ruhaena, L., & Pratisti, W. D. (2017). Meningkatkan kematangan karier peserta didik SMA dengan Pelatihan Reach Your Dreams dan Konseling Karier. Jurnal Psikologi, 44(1), 39.

https://doi.org/10.22146/jpsi.17378

Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2019). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology, 60.

https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101832

Sharf, R. S. (2014). Applying career development theory to counseling (P. Jaime (ed.); 6th Editio). Brooks/Cole, Cengage Learning. https://thuvienso.hoasen.edu.vn/handle/123456789/12959

Srianturi, Y., & Supriatna, M. (2020). Analysis of Career Maturity on High School Students. Proceedings of the 2nd International Seminar on Guidance and Counseling 2019 (ISGC 2019), 462(Isgc 2019), 128–134. h

https://doi.org/10.2991/assehr.k.200814.029

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sulusyawati, H., Yusuf, A. M., & Daharnis, D. (2017). Perencanaan karier siswa di SMA ditinjau dari status sosial ekonomi, jenis kelamin, dan jurusan. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling Teori Dan Praktik), 1(1), 8.

https://doi.org/10.26740/bikotetik.v1n1.p8-14

Super, D. E. (1990). A life-span, life-space approach to career development. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development: Applying contemporary theories to practice (2nd ed., pp. 197-261). Jossey-Bass.

Universitas Pertamina. (2024). 92% Siswa SMA Bingung Tentukan Jurusan & Jenjang Karir, Universitas Pertamina Gelar Open House dengan Tema Energizing Your Future. Diakses pada 20 November 2024, dari https://universitaspertamina.ac.id/berita/detail/92-siswa-sma-bingung-tentukan-jurusan-dan-jenjang-karir-universitas-pertamina-gelar-open-house-dengan-tema-energizing-your-future

Warini, S., Hidayat, Y. N., & Ilmi, D. (2023). Teori belajar sosial dalam pembelajaran. Education and Learning Journal, 2, 566–576.

https://doi.org/https://doi.org/10.31004/anthor.v2i4.181

Wibowo, M. E. S., & Djastuti, I. (2019). Psychological well-being pekerja informal sektor industri kreatif UMKM di Kota Semarang (Studi fenomenal pada Kampung Batik Semarangan). INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 3(1), 1–16.

https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v3i1.116




DOI: https://doi.org/10.24167/psidim.v24i1.14157

Print ISSN : 1411-6073 | online ISSN : 2579-6321 View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.