PPID INSTITUTIONS AND SERVICES IN REGIONAL APPARATUS OF CENTRAL JAWA PROVINCE GOVERNMENT
Abstract
This study aims to determine and understand the availability of adequate PPID organizations and personnel, the availability of procedures and processes for managing and providing public information services, coordination with other units in a public body. This research method is a qualitative method that seeks to explore the phenomenon of the object of research. The type of qualitative method approach used is a case study. The research location was carried out at 36 PPIDs (Main and Assistant) within the Central Java Provincial Government. Data collection is done through literature studies, regulations and documents. The research found that the latest PPID institutional structure and personnel (2024) are regulated through the Central Java Governor Decree Number 487.22/8 of 2024. The establishment of PPID structure and organization with the division of duties and responsibilities is the actualization of the first element of Gareth R. Jones' (2010) organizational theory, namely differentiation. This includes the implementation of the third element of Gareth R. Jones' organizational theory, namely the existence of an organizational structure. At the same time, the establishment of the PPID organization also regulates coordination and communication between units within the public body and coordination and communication between PPID organs when implementing public information services. This is the implementation of the second element of Gareth R. Jones' organizational theory, namely integration. The existence of the PPID SOP and the dissemination of public information is more effectively and efficiently done through the website than by other means.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, Rouf Bhat. (2015). Right To Information Act: A Tool For Good Governance. Research on Humanities and Social Sciences Vol.5, No.5, 2015, 185-190.
Arya, Ferdy Nulhakim. (2022). Aspek Keterbukaan Informasi Publik Dalam Kaitannya Dengan Perlindungan Data Pribadi Yang Terpublikasi Pada Direktori Salinan
Putusan Mahkamah Agung Dalam Perkara Yang Diatur Dalam KMA NOMOR 1-144/KMA/SK/ I/2011. Jurnal Hukum dan Pembangunan Ekonomi, Volume 10, Nomor 2, 306-323.
Bangun, Immanuel Cristwo, Indra Fauzan. (2023). Kinerja Pejabat Pengelola Informasi dan Dokumentasi (PPID) Kota Medan dalam Pemenuhan Ketersediaan Informasi Publik, Jurnal Ilmu Sosial Indonesia (JISI), Vol. 4 No. 1. 32-39.
Dinas Komunikasi dan Informatika Provinsi Jawa Tengah. (2024). PPID Diskominfo Jateng Laporan Tahunan 2023.
Henovanto, Khansa, Muhammad Mansur, Siti Ghina, Zahra Karyna Putri. (2019). Analisis Pencapaian PPID Provinsi DKI Jakarta Dalam Meraih Penghargaan Keterbukaan Informasi Publik Tahun 2019. Jurnal Noken Ilmu Sosial. 5 (1). 1-14.
jatengprov.go.id. (2018), Lebih dari 50% Badan Publik Jateng Cukup Informatif,jatengprov.go.id/beritaopd/lebih-dari-50-badan-publik-jateng-cukup-informatif/
Jones, Gareth R. (2010). Organizational theory, Design, And Change. Upper Sadlle River, N.J.: Prentice Hall.
Keputusan Gubernur Jawa Tengah Nomor 487.22/8 Tahun 2024 Tentang Pejabat Pengelola Informasi dan Dokumentasi dan Pejabat Pengelola Informasi dan Dokumentasi Pelaksana Pada Badan Publik Pemerintah Provinsi Jawa Tengah.
komnasham.go.id. Deklarasi Universal Hak-Hak Asasi Manusia.
Nupikso, Daru. (2015). Implementasi Keterbukaan Informasi Publik Dalam Website Pemerintah Daerah, IPTEK-KOM, Vol. 17 No. 2, Desember 2015, 113-128.
Pandiangan, Andreas. (2020). Manajemen Informasi Publik-Konsep dan Praktik di Indonesia, Yogyakarta, Deepublish.
Peraturan Daerah Provins! Jawa Tengah Nomor 5 Tahun 2019 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Provins! Jawa Tengah Tahun 2018-2023
Peraturan Daerah Provinsi Jawa Tengah Nomor 6 Tahun 2012 Tentang Pelayanan Informasi Publik Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah Provinsi Jawa Tengah.
Peraturan Gubernur Jawa Tengah Nomor 43 Tahun 2023 Tentang Petunjuk Pelaksanaan Peraturan Daerah Provinsi Jawa Tengah Nomor 6 Tahun 2012 Tentang
Pelayanan Informasi Publik Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah Provinsi Jawa Tengah.
Peraturan Komisi Informasi Nomor 1 Tahun 2021 Tentang Standar Layanan Informasi Publik.
Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2017 Tentang Pedoman Pengelolaan Pelayanan Informasi Dan Dokumentasi Kementerian Dalam Negeri Danpemerintahan Daerah.
ppid.jatengprov.go.id (2024), Jateng Kembali Raih Penghargaan Provinsi Informatif Tujuh Kali Berturutan, https://ppid.jatengprov.go.id/jateng-kembali-raih-penghargaan-provinsi-informatif-tujuh-kali-berturutan/
Pratikno (2012). Kajian Implementasi Keterbukaan Informasi Dalam Pemerintahan Lokal Pasca Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2008. Yogyakarta, FISIPOL UGM.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2008 tentang Keterbukaan Informasi Publik.
United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific, What is Good Governance?,
Valerine, Vincentia Ria Hernanta, Rina Martini. (2025). Analisis Peran Dan Fungsi Pejabat Pengelola Informasi Dan Dokumentasi (PPD) Provinsi Jawa Tengah. Journal of Politic and Government Studies, vol. 14, no. 2, 814-828.
Wahyuni, Sari, (2024). Riset Kualitatif-Strategi dan Contoh Praktis, Jakarta, PT Kompas Media Nusantara.
Winarni, Francisca Romana Harjiyatni, Takariadinda Diana Ethika. (2022). Fungsi Pejabat Pengelola Informasi Dan Dokumentasi Dalam Memberikan Pelayanan Informasi Publik Di Daerah Istimewa Yogyakarta, Jurnal Hasil Kajian Penelitian Hukum, 6 (1). 19-34.
DOI: https://doi.org/10.24167/jkm.v5i2.13561
Refbacks
- There are currently no refbacks.
e-ISSN : 2746-8364 | View My Stats