Perencanaan Bisnis Katering Bayi Dan Anak Maestro di Kota Semarang

Tri Artika Sari

Abstract


Abstract: This study aims to find out business planning on Catering Babies and Children Maestro in Semarang City in terms of marketing, operational, human and financial resources. The location of this research is in Semarang. While the object of research that will be lifted in this research is about analysis of business planning of Catering Maestro: Baby and Child Catering in Semarang City. This business plan covers aspects of marketing, human resources, operations, and finances of a business. The type of data in this study are primary and secondary data. In this study, the data collection tool uses: Library Studies and Interviews. Problem solving to be done by the researcher use two approach that is descriptive analysis qualitative. Based on the results of the analysis and discussion can be drawn conclusion as follows: "MAESTRO" business planning in terms of marketing, operational, human and financial resources is feasible because has a clear STP, 7P mix appropriate marketing, projected demand and supply, as well as a clear market share, as well as projections for marketing costs, has clear business location, and a good business layout, has details about the organizational structure, job description and the number of existing labor, the investment, as well as business feasibility ie NPV positive, PI> 1, PP <5 years, and IRR> interest rate
Keywords: planning, marketing, operational, SDM, finance.

Abstrak, Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perencanaan bisnis pada Katering Bayi Dan Anak Maestro Di Kota Semarang ditinjau dari aspek pemasaran, operasional, sumber daya manusia dan keuangan. Lokasi penelitian ini adalah di Semarang. Perencanaan bisnis ini meliputi aspek pemasaran, SDM, operasi, dan keuangan dari suatu bisnis. Jenis data pada penelitian ini adalah data primer dan sekunder. Pada penelitian ini, alat pengumpulan datanya menggunakan: Studi Kepustakaan dan Wawancara. Pemecahan masalah yang akan dilakukan oleh peneliti menggunakan dua pendekatan yaitu analisis secara deskriptif kualitatif. Berdasarkan pada hasil analisis dan pembahasan dapat ditarik kesimpulan sebagai berikut: Perencanaan bisnis “MAESTRO” ditinjau dari aspek pemasaran, operasional, sumber daya manusia dan keuangan adalah layak karena ditinjau dari aspek pemasaran memiliki STP yang jelas, 7P bauran pemasaran yang tepat, proyeksi permintaan dan penawaran, serta market share yang jelas, serta proyeksi untuk biaya pemasaran. adanya lokasi usaha yang jelas, dan layout usaha yang baik, memiliki perincian tentang struktur organisasi, job description serta jumlah tenaga kerja yang ada, ditinjau dari aspek keuangan dikatakan layak karena memiliki perincian tentang investasi, serta kelayakan usaha yaitu NPV positif, PI > 1, PP < 5 tahun, dan IRR > suku bunga.
Kata kunci: perencanaan, pemasaran, operasional, SDM, keuangan.

Keywords


planning, marketing, operational, SDM, finance.

Full Text:

PDF

References


David, F.R. (2003). Strategic Management: Concepts and Cases. New Jersey: Prentice Hall.

Honig, B and Karlsson, T. (2004). Institusional Forces and the Written Business Plan. Journal of Management, Vol. 30 (1): 29-48.

Hurlock, E.B. (2012). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih Bahasa: Istiwidayanti S. Jakarta: PT Erlangga.

Indriantoro, N dan Supomo, B. (2011). Metodologi Penelitian Bisnis untuk Akuntansi dan Manajemen. Yogyakarta: BPFE.

Kotler, P. (2012). Manajemen Pemasaran. Jilid I. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Newman, B.M and Newman, P.R. (2006). Development through life: A psycholosocial approach. 9th Ed. USA: Thomson Wadsworth.

Noe, R.A., Hollenback, J.R., Gerhart, B., & Wright, P.M. (2007). Human Resource Management: Gaining a Competitive Advantage. Boston: McGraw-Hill/Irwin.

Umar, H. (2003). Studi Kelayakan Bisnis: Teknik Menganalisis Kelayakan Rencana Bisnis Secara Komprehensif. Edisi 2. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.




DOI: https://doi.org/10.24167/praxis.v1i2.1813

View My Stats | ISSN 2622-9137 (media online)