Sistem Pengaturan Penggunaan Perangkat Listrik Rumah Tangga Menggunakan Komputer Mini Hemat Daya

Hironimus Leong, Suyanto E.A.

Abstract


Abstract: The use of household electrical appliances can be controlled automatically by utilizing computer that can control when the device is switched on or off according to the schedules and conditions provided by the user.
Provisions and schedules can be determined by the user through software management that regulates the date and time regularly or specifically.
By utilixing "Rasberry Pi" energy saving mini computer that that is equipped with special software, electrical control center can be connected to the mini computer and the user can use integrated software to control the use of household electrical appliances according to the need on determined schedules.
The final goal of this research is to produce computer based system to manage the electric use that results in the efficiency of the use of electricity in the household and to create smart house that environmentally friendly
Keywords: electrical devices, management, setting, rasberry pi, saving power

Abstrak: Penggunaan perangkat listrik rumah tangga dapat dikendalikan secara automatis dengan memanfaatkan kemampuan komputer yang mampu mengontrol kapan perangkat tersebut dinyalakan atau dimatikan sesuai dengan jadwal dan ketentuan yang diberikan oleh pengguna.
Ketentuan dan jadwal dapat ditentukan oleh pengguna melalui software manajemen yang mengatur waktu tanggal dan jam baik secara regular maupun jadwal dan jam yang berlaku secara khusus atau spesifik.
Dengan memanfaatkan komputer mini hemat “Raspberry Pi” dan dilengkapi dengan software khusus, maka pusat kontrol listrik dapat dihubungkan ke komputer mini tersebut dan pengguna dapat memanfaatkan software terintegrasi untuk mengatur penggunaan perangkat listrik rumah tangga sesuai dengan kebutuhan pada jadwal-jadwal yang sudah ditentukan.
Tujuan akhir dari penelitian ini adalah menghasilkan sistem berbasis komputer untuk mengatur penggunaan listrik yang berdampak pada efisiensi penggunaan listrik dalam rumah tangga serta menciptakan rumah pintar yang ramah lingkungan.
Kata kunci: perangkat listrik, manajemen, pengaturan, raspberry pi, hemat daya

Keywords


electrical devices, management, setting, rasberry pi, saving power

Full Text:

PDF

References


Wolfram Donat. (2014). Learn Raspberry Pi Programming with Python

Jay A Kreibich. (2010) Using SQLite

Kenneth C Laudon. (1996). Management Information System

Peter Membrey. (2013). Learn Raspberry Pi with Linux.

Raymond MCLeod (1998). Sistem Informasi Manajemen




DOI: https://doi.org/10.24167/praxis.v1i2.1630

View My Stats | ISSN 2622-9137 (media online)