Efisiensi Pada Sepeda Listrik Dengan Dinamo Sepeda Sebagai Generator

Fathan Mubina Dewadi

Abstract


This research refers to the advantages of a bicycle dynamo over an electric bicycle, namely its ability to save fuel. Because this type of vehicle only uses electric current as fuel. Their low prices and similar models of motorbikes ensure that there is no difference between an electric bicycle and a fossil fuel motorbike. Electric vehicles have developed, ranging from two-wheeled, four-wheeled, trains, to carts paired with electric motors that use batteries. The method is done manually and takes the essence of several related references then takes the supporting equations so that it becomes a research innovation in generating a research innovation. Do not forget to also conduct a comparative study of this research with previous research. Research optimization by adding a bicycle dynamo as a generator can save power up to 0.05 What a distance of 300 m. It is proven in research at a distance of 300 m, an E-Bike that uses a bicycle dynamo costs only Rp.4.14 / 300m, an E-Bike that uses a transformer costs Rp.4.2 / 300m. Electric power at a distance of 300 m with a bicycle dynamo consumes 271.59 W while electric power at a distance of 300 m with a step-down transformer consumes 295.02 W, and it is proven that bicycle dynamos are more efficient in consuming electrical energy.


Keywords


fuel; electric bicycle; bicycle dynamo

References


Alifyanti, D. F. (2016). Pengaturan Tegangan Pembangkit Listrik Tenaga Surya (PLTS). Jurnal Kajian Teknik Elektro, 79-95.

Amir, Yuseva, D. S., & Sumanto. (2020). Perancangan Sepeda Listrik dengan Panel Surya Tipe J-Feather sebagai Sumber Energi. Malang: Universitas Widyagama Malang.

Abagnale, C., Cardone, M., Iodice, P., Marialto, R., Strano, S., Terzo, M., & Vorraro, G. (2016). Design and development of an innovative e-Bike. Energy Procedia, 101, 774-781.

Dahlan, D., Zariatin, D. L., & Wibowo, N. (2018, December). Perancangan Sistem Pemantauan Kecepatan dan Pengelolaan Baterai pada Sepeda Motor Listrik 3 kW. In Prosiding Seminar Rekayasa Teknologi (SemResTek) (pp. 366-372).

E-Bike, E. E. C. O., & SIDE, K. C. F. E. (2020). JOJAPS.

Harfit, A. R. (2013). Kajian Mobil Hybrid dan Kebutuhannya di Indonesia. Jakarta: Program Pasca Sarjana Universitas Gunadarma.

Huda, N., & Khamami, F. (2017). Modifikasi Sistem Kendali Sepeda Listrik Hybrid. Jurnal Cahaya Bagaskara, 1-6.

Hutabalian, R., & Hamzah, A. (2016). Desain Dan Analisa Inverter Tiga Fasa Dengan Metode SVPWM Sebagai Penggerak Motor Induksi Tiga Fasa Pada Aplikasi Sepeda Listrik (Doctoral dissertation, Riau University).

Ismail. (2020). Perancangan Sepeda Manual menjadi Sepeda Listrik menggunakan Komponen Penggerak Motor Listrik, Baterai dan Kontroler. Makassar: Jurusan Fisika Fakultas Sains dan Teknologi Universitas Islam Negeri Alauddin.

Isnur Haryudo, S. U. B. U. H. (2019). Rancang Bangun Sistem Monitoring Motor Dc Menggunakan Matlab Berbasis Arduino. Jurnal Teknik Elektro, 8.

Priansa, O. A. (2019). Baterai Kendaraan sebagai solusi atas tantangan global mengenai peningkatan kendaraan mobil listrik tahun 2030 di indonesia bagi PT Pertamina Lubricants.

Prasetyo, E., Dahlan, D., & Fadhli, R. N. (2018, December). Analisis Pengujian Sepeda Motor Listrik 3 kW Pada Jalan Mendatar dan Menanjak. In Prosiding Seminar Rekayasa Teknologi (SemResTek) (pp. 47-53).

Sepdian, S., & Subama, E. (2019). Perhitungan Kapasitas Penyimpanan Energi Pembangkit Listrik Tenaga Hibrid Berbasis Energi Surya Dan Energi Angin. Prosiding SENIATI, 144-147.

Surapati, A., & Priyadi, I. (2017). Rancang Bangun Mobil Hybrid (Tenaga Angin dan Tenaga Surya) Zero Pullution. Prosiding Semnastek.

Puspita, S. C., Sunarno, H., & Indarto, B. (2017). Generator termoelektrik untuk pengisisan aki. JFA (Jurnal Fisika dan Aplikasinya), 13, 84-87.

Noor, F. A. (2017). Pengaruh Penambahan Kapasitor terhadap Tegangan, Arus, Faktor Daya, dan Daya Aktif pada Beban Listrik di Minimarket. Semarang: Jurusan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Semarang.

Prayoga, S. I. (2017). Desain Sepeda Listrik sebagai Sarana Penunjang Mobilitas Staff Industri PT. INKA. Surabaya: Departemen Desain Produk Fakultas Teknik Sipil dan Perencanaan Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

Saodah, S., & Hariyanto, N. (2019). Perancangan Sistem Pembangkit Listrik Hybrid dengan Kapasitas 3 kVA. Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat (pp. 187-190). Pangkalpinang: Proceedings of National.

Simatupang, D. A., Dewadi, F. M., Nugraha, M., & Muhammad Rafdi. (2013). Sepeda Listrik dengan Sistem Isi Ulang Mandiri. Depok: Jurusan Teknik Mesin Politeknik Negeri Jakarta.

Siregar, A. S., & Dahlan, D. (2020). Performance Analysis of 48 V Li-Ion BatteryElectrical Energy Consumption o E-Bike 3 kW Capacity from Economic Side. JOJAPS, 19-35.

Siswoyo, R., Agustianto, T., P, A. R., H, A. Z., S, R., & As'adi, M. (2014). Penerapan Teknologi Hybrid pada Kendaraan Sepeda Motor 4 Langkah Berkapasitas 100 cc dengan Menggunakan Alternator. BINA WIDYA, 22-28.

W.H, M. B. (2020). Pengaruh Penggunaan Katalisator Broquet dan Eco Racing terhadap Performa Mesin Sepeda Motor 4 Langkah 110 cc. Semarang: Pendidikan Teknik Otomotif Jurusan Teknik Mesin Fakultas Teknik Universitas Negeri Semarang.

Wijaya, J. I. (2015). Perancangan dan Pemilihan Komponen Sistem Penggerak Sepeda Listrik dengan Frame Bahan Komposit. Bandung: Jurusan Teknik Mesin Fakultas Teknik Universitas Pasundan.

Wildan, P. (2019). Implementasi Alat Akses Kunci Elektronik Panel Listrik Berbasis Bluetooth Menggunakan Smartphone. Medan: Program Studi Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.




DOI: https://doi.org/10.24167/praxis.v4i1.3215

View My Stats | ISSN 2622-9137 (media online)