Evaluasi Program Seleksi Di Sekolah “XM” Dengan Metode Evaluasi CIPP

Yosua Hoggy Parulian Purnomo, Thomas Budi Santoso

Abstract


This research is an evaluation research which aims to determine the implementation of the teacher selection program that has been taking place and to find out what improvement needed in the teacher selection program. The evaluation method used is the CIPP evaluation (Context, Input, Process, Product). Researchers evaluated the psychotest, interviews, microteaching and decision making activities with CIPP. The results of this study indicate that the interview and microteaching activities have not achieved their goals. Its necessary to make improvement to the : teacher standards needed by school, interview instruments, microteaching instruments and interview training for the interview officers.



Keywords


Program evaluation, teacher selection, CIPP

Full Text:

PDF

References


Abdhie, Zulfandi (2015) Peranan Seleksi Dan Penempatan Terhadap Kinerja karyawan pada PT Federal International Finance Cabang Palembang. Palembang : Politeknik Negri Sriwijaya.

Badan Standar Nasional Pendidikan. (2019). Standar Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Bona, Maria Fatima. (2015). ACDP: Rasio Guru dan Murid di Indonesia Timpang.

Budirahardja, Mariati. (2011). Pengusunan Draft Rencana Strategi Sekolah Menengah Pertama (Studi di SMP “XM” Semarang). Semarang : Unika Soegijapranata

Darama, dkk. (2018). “Evaluation of 5th Grade English Curriculum According to Stufflebeam’s Context, Input, Process, Product (CIPP) Model”. International Journal of Psycho-Educational Sciences, Vol. 7, Issue (2), September 2018.

Erlina, Faridawati. (2018). Pengaruh Seleksi Rekruitmen dan Penempatan Kerja Terhadap Prestasi kerja Karyawan Bagian Pemasaran PT Asuransi Jiwasraya (Persero) Cabang Banjarmasin). Administraus - Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, Vol 2 No. 3 – September 2018.

Guili Zhang, dkk. (2011). “Using the Context, Input, Process, and Product Evaluation Model (CIPP) as a Comprehensive Framework to Guide the Planning, Implementation, and Assessment of Service-learning Programs”. Journal of Higher Education Outreach and Engagement (Vol. 15 No. 4/2011).

Halim, William Santosa. (2016). Analisis Rekrutmen dan Seleksi Karyawan Pada Perusahaan Bihun Cahaya Tiga Tunggal. Jurnal AGORA Vol. 4, No. 1, (2016).

Kartika, CS. (2014). Analisis Rekrutmen, Seleksi Dan Penempatan Karyawan Pada PT Arta Boga Cemerlang Surabaya. Jurnal AGORA Vol. 2, No. 1 (2014).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 17 Tahun 2017 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, Sekolah Menengah Kejuruan, atau Bentuk Lain yang Sederajat.

Kristanu, OY. (2013). Analisis Rekrutmen, Seleksi, dan Penempatan Karyawan di PT. Nyonya Meneer di Semarang. Jurnal AGORA Vol. 1, No. 3, (2013).

Kurnia, dkk. (2018). Proses Rekrutmen dan Seleksi Pekerja K3L UNPAD. Jurnal Pekerjaan Sosial Vol. 1 No: 2 Hal: 108 – 118 Juli 2018.

M, Rahmawati. (2013). Kompetensi Pedagogik Guru Bahasa Inggris Bersertifikat Pendidik di PGRI Kabupaten Kolaka. Surakarta : Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Mahmudi, Ihwan. (2011). CIPP : Suatu Model Evaluasi Program Pendidikan. Jurnal At-Ta’dib, (Vol. 6 No. 1/2011).

Marweni, Endah Septi. (2013). Penerapan Lesson Study Oleh Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Guna Peningkatan Kompetensi Profesional guru PKN SMP Se-Kabupaten Ogan Ilir. Yogyakarta : Universitas Negri Yogyakarta.

Muslya, Siti. (2015). Pengaruh Seleksi dan Penempatan Pegawai terhadap produktivitas kerja pegawai di BMT Familier Kota Gajah Lampung Tengah. Jurnal Derivatif Vol. 9 No. 1 April 2015.

Muryadi, Agustanico. (2017). Model Evaluasi Program Dalam Penelitian Evaluasi. Jurnal Ilmiah PENJAS (Vol.3 No.1/2017).

Pemerintah Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Pemerintah Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Prasetya, dkk. (2018). Metode dan Prosedur Pelaksanaan Rekrutmen Seleksi PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk . Jurnal Kompetensi, Vol 12, No 2, Oktober 2018.

Pusat Bahasa Depdiknas. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia (Edisi Ketiga). Jakarta: Balai Pustaka

Pusparani, Devira. (2018). Analisis Proses Pelaksanaan Rekrutmen, Seleksi, dan Penempatan Kerja Karyawan (Studi pada Hotel dan Restoran Mahkota Plengkung Banyuwangi). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) Vol. 58 No. 2 Mei 2018.

Rasyid, Rani. (2014). Pengaruh Seleksi, Kompensasi, dan Promosi Jabatan Terhadap Kinerja Karyawan Marketing (Study pada PT. HM. Sampoerna TBK, Cabang Surakarta). Lampung : Universitas Lampung.

Setiawan, SNG. (2013). Analisis Proses Seleksi Tenaga Kerja di De Boliva Café Surabaya Town Square. Jurnal Hospitality dan Manajemen Jasa Vol 1 No 2 (2013).

Setyosari, Punaji (2010). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Shofi, Ibnus. (2017). Pengelolaan pendidikan madrasah diniyah Manba'ul Huda Mlaten Pasuruan. Surabaya : UIN Sunan Ampel.

Stufflebeam, Zhang. (2017). The CIPP Evaluation Model. New York : The Guildford Press.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Tanjong, Evelyn. (2015). Proses Analisis Pekerjaan, Perekrutan, Seleksi, dan Pelatihan Untuk Mendapatkan Sumber Daya Manusia yang Berkualitas Pada Perusahaan Jasa Pelayaran (Kasus Pada PT Salam Pacific Indonesia Lines). Jurnal AGORA Vol. 3, No. 2, (2015).

Tunggal, Setiawan. (2015). Studi Deskriptif Rekrutmen dan Seleksi pada PT. Multi Artistikacithra. Jurnal AGORA Vol. 3, No. 1, (2015).

Wartomo (2016). Peran Guru Dalam Pembelajaran Era Digital. Temu Ilmiah Nasional Guru VIII Tahun 2016.




DOI: https://doi.org/10.24167/jemap.v3i2.2755

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN 2622-612X | View My Stats