Analisis Faktor Pengusaha Kuliner Menggunakan Jasa Iklan Instagram "Jakul Semarang" Sebagai Endorser

Amanda Ayu ` Dani, Sentot Suciarto A.

Abstract


Culinary Businessman uses advertising service like Jakul Semarang Instagram as endorser. Sample chosen for this research were 65 respondents by purposive sampling. Based on factor analysis, it was found that some factors pushing some businessmen in Semarang City to promote at Jakul Semarang included endorser account credibility, endorser characteristic, product picture which liked by follower, and endorser effectiveness. The dominant factor was endorser account credibility. There were four variables in this factor namely number of followers’ and likers’ credibility, the easily known hashtag, the simplicity of endorser performance, and the number of likers per picture.


Keywords


credibility of endorser account, endorser characteristics, endorser effectiveness, instagram follower.

Full Text:

PDF

References


Alma, R. Buchari. 2004. Manajemen pemasaran dan pemasaran jasa. Bandung: ALFABETA.

Badan Pusat Statistik. 2015. Pertumbuhan Produksi Industri Manufaktur Mikro Dan Kecil. Agustus. BPS Jawa Tengah. Semarang.

Ghozali, I. (2001). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Rermawan, A. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Jajak Pendapat. (2016). #INSTAFOOD Food Buyer On Instagram. Dikutip dari https:llblog.jakpat.netlinstafood-food-buyer-on-instagraml

Kementerian Perindustrian RI. 2015. Menperin: Triwulan I tahun 2015, Industri Makanan dan Minuman Capai 8,16%. Kepala Pusat Komunikasi Publik. Jakarta.

Kotler, P & Amstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip pemasaran 1. (12th ed). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P. & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran, Edisi Ketiga Belas. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Majalah Marketing Edisi 08lXIVlAgustusl2014, WSJ, Event Veritrans: Rise of E- Commerce

Nisrina. (2015). Bisnis Online: Manfaat Media Sosial Dalam Meraup Uang. Yogyakarta: Kobis.

Pangerapan, S. A. (2015). Pengguna Internet Indonesia Tahun 2014. Jakarta: Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia.

Shimp, Terence A. 2004. Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Erlangga.

Shimp, Terence A. 2014. Komunikasi Pemasaran Terpadu dalam Periklanan dan Promosi. Jakarta: Salemba Empat.

Satriojati, Wahyu Aji Anindhiyo. 2007. Analisis Perbandingan Efektifitas Iklan Animasi dan Non Animasi: Studi Produk Low-Involvement dan Righ- Involvement. Jakarta: Universitas Indonesia. Skripsi.

Santoso, S. & Tjiptono, F. 2001. Riset Pemasaran: Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta




DOI: https://doi.org/10.24167/jemap.v1i1.1584

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN 2622-612X | View My Stats